بهداشت دهان و دندان در کودکان (3نوع مسواک کودکان)

از چه زمانی مساله بهداشت دهان و دندان در کودکان اهمیت پیدا می کند؟

سوالی که مطرح می شود این است که از چه زمانی مساله بهداشت دهان و دندان اهمیت پیدا می کند؟ پرواضح است که رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان از همان دوران نوزادی که تنها تغذیه ی نوزاد شیر است، شروع می شود. لازم به ذکر است، باقی ماندن ذرات شیر روی لثه ی نوزادان، باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد انواع میکروب ها و در نتیجه  التهابات لثه ای شدید در آن ها می شود. برای جلوگیری از ایجاد عارضه ی نامطلوب ذکر شده لازم است؛ بعد از هربار مصرف شیر توسط نوزاد، لثه های او با استفاده از گاز استریل نمناک تمیز شوند.

بعد از تمیز کردن لثه ی نوزاد، دو جرعه آب به وی بنوشانید تا باقی مانده ی ذرات شیر موجود روی زبان و سایر بافت های نرم دهان نوزاد شسته شود.

توصیه می شود والدین محترم، روند فوق الذکر را تا رویش اولین دندان شیری فرزندشان ادامه دهند. با رویش اولین دندان های شیری والدین می توانند مسواک های انگشتی مخصوص که در داروخانه ها موجود است، را جایگزین گاز استریل نمناک کنند.

بدیهی است بعد از هربار مصرف شیر توسط کودک، نیاز است تا با استفاده از مسواک های انگشتی دندان و سایر بافت های نرم دهانی او تمیز شود. با افزایش تعداد دندان های شیری، مسواک های متناسب با سن کودک که دارای سایز کوچک و پرزهای نرم می باشد، جایگزین مسواک های انگشتی می شوند.

مسواک زدن در کودکان از چه سنی آغاز می شود؟

از سن ۲٫۵ سالگی که تقریبا تمام دندانهای شیری کودک روییده اند ، مسواک زدن البته توسط والدین آغاز می شود.

ویژگی‌های مسواک کودکان:

یک مسواک خوب برای بهداشت دهان و دندان در کودکان آن است که بعد از اینکه مدتی استفاده شد کلافهای نایلونی آن پخش و پلا نشود و مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در طی دو هفته حالت خود را از دست بدهد ۳ تا ۴ ماه بدون اینکه کلاف هایش (بریستلها) مشکلی پیدا کنند ظاهر آنها همچنان حالت طبیعی خود را حفظ می کنند . مسواکی را انتخاب کنید که سر آن با اندازه دهان شما همخوانی داشته باشد و به آسانی به تمام نقاط دهان برسد مسواک اگر سر آن بزرگ و متناسب با دهان شما نباشد سطوح دور از دسترس دندانهای عقب امکان تمیز کردنشان نمی باشد .

  • مسواک با کلافهای نرم ( Soft) برای کودکان مناسب تر است چون باعث کاهش تروما ( ضربه) به لثه ها و بهتر تمیز کردن ناحیه بین دندانی می شود.
  • مسواک کودک باید علاوه بر نرم بودن باید از جنس نایلون و مقطع موهای آن گرد باشد تا لثه ها را کمتر تحریک کند.
  • دسته مستقیم ، دسته پهن و ضخیم و سر کوچک مسواک ، کودک را در مسواک کردن کمک می کند.

انواع مسواک های کودکانه

مسواک های انگشتی

همان طوری که در بالا اشاره کردیم بهترین مسواکی که به منظور رعایت بهداشت دهان ودندان کودکان می توانید در مراحل ابتدایی رشد دندانهای کودک تان برایش تهیه کنید مسواکهای انگشتی و ژله ای می باشد. این مسواک ها آن قدر نرم و جذاب هستند که با رد کردن آنها بر روی انگشت کودکتان ناخود آگاه ترغیب به مسواک زدن می شود. برای کودکان بازیگوش انتخاب بسیار مناسبی است.

مسواک برقی کودکان

مسواک های برقی یکی از گزینه های مناسب برای بهداشت دهان ودندان کودکان کنجکاو میباشد کودکان با روشن شدن مسواک سعی می کنند آن را داخل دهانشان کنند تا تجربه ای متفاوت به دست آورند. در این مسواکها نیازی نیست دست شما و کودک تان به سمت چپ و راست یا بالا و پایین برود بلکه خود مسواک این وظیفه را به عهده دارد. در مواردی که نیاز است می توانید مسواک را بر روی تایم مورد نظر تنظیم کنید با این کار پس از اتمام مسواک زدن مسواک برقی خاموش می شود. البته برخی از کودکان به دلیل صدا دار بودن این وسیله علاقه چندانی به آن نشان نمی دهند و ممکن است از آن بترسند.

مسواک معمولی کودک

مسواک هایی که بعد از رویش دندانهای شیری برای بهداشت دهان و دندان در کودکان تهیه میشوند شامل این دسته اند این مسواک ها بسیار نرم و خوش دست میباشند بهتر است به هنگام تهیه این گونه مسواک ها به سایز آنها نیز توجه کنید هم چنین شکل ظاهری آنها میتوانید تأثیر بسیاری در جذب کودکان داشته باشد.

ما مشتاقیم که برخی از محصولات بهداشت و دهان آینده را که به زودی به فروشگاه کافه دنتال ما اضافه می شوند با شما به اشتراک بگذاریم. منتظر طیف گسترده ای از اقلام باکیفیت باشید که مطمئناً نیازهای شما را برای رعایت بهداشت دهان ودندان برآورده می کنند و فراتر از انتظارات شما هستند. مراقب به‌روزرسانی‌های وب‌سایت ما باشید تا اولین کسی باشید که از زمان عرضه این محصولات جدید هیجان‌انگیز مطلع می‌شوید. ما مشتاقانه منتظر هستیم که به زودی در خدمت شما باشیم.

https://cafehdental.ir/shop/

همچنین بررسی کنید

روش صحیح و درست مسواک زدن (8 روش علمی مسواک زدن)

چند روش صحیح و درست مسواک زدن وجود دارد؟ شاید تعداد کمی از افراد بدانند …

2 comments

  1. خیلی ممنون از مطالب مفیدتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *