فلوراید درمانی (فلوراید تراپی) چیست؟(2 روش مختلف استفاده از فلوراید)

فلوراید درمانی (فلوراید تراپی) چیست؟

یکی از درمان هایی که با هدف پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان که شامل پوسیدگی دندان و بیماری‌های بافت نرم دهان یا لثه، به خصوص در سنین کودکی توصیه و صورت می گیرد فلوراید درمانی است.

فلوراید چیست؟

 پس از بیان مختصری در مورد فلوراید تراپی به بحث در خصوص انواع راه های فلوراید درمانی خواهیم پرداخت.همان طور که گفته شد فلوراید یك ماده طبیعي است كه باعث افزایش مقاومت دندانها دربرابر پوسیدگي ميشود. این ماده معمولا از راه آب آشامیدني وكمتر از آن با غذاهاي دریایي مثل ماهي و میگو، چاي، بعضي میوه ها و… به بدن انسان مي رسد. میزان مطلوب فلوراید آب شامیدني١ppm می باشد.

نکته :

حداکثر فواید فلوراید تنها زماني حاصل مي گردد كه فلوراید مورد نیاز از راههاي مختلف (مثل مصرف دهانشویه، آب فلورایددار، مير دندان حاوي فلوراید) تامين گردد.

نحوه تأثير فلوراید بر روي دندانها :

مصرف فلوراید سبب ورود آن به عاج و میناي دندانهاي رویش نیافته مي شود و سبب استحكام دندان و افزایش مقاومت آن دربرابر پوسیدگي مي گردد.فلوراید مصرفي به داخل بزاق ترشح مي شود كه اگر چه غلظت بزاقي آن كم است، غلظت آن در پلاك میكروبي زیاد وسبب كاهش تولید اسید مي شود كه خود باعث كاهش پوسیدگي دنداني مي شود.

مصرف موضعي فلوراید (دهانشویه، خمير ندان و…) باعث ورود آن به ساختمان دندان شده و در محكم شدن ساختمان دندان موثر است. فلوراید باعث كاهش بروز پوسیدگي در دندانهاي شيري به میزان ۵٠ %_ ۴٠ % و در دندان هاي دائمي به میزان ۶٠ -۵٠ درصد می شود .لازم به ذكر است كه افزودن فلوراید به آب آشامیدني جامعه درصورت امكانپذیر بودن، ميتواند مؤثرترین روش براي پیشگيري ازپوسیدگي دنداني باشد.

 روش هاي مختلف استفاده از فلوراید چیست؟

الف ) روش خوراکی :

در این روش استفاده از مواد غذایی که حاوی فلوراید است توصیه می گردد.افزودن فلوراید به آب آشامیدنی

افزودن فلوراید به نمک ، شير و غیره از جمله روش های کاربردی می باشد.

ب ) روشهای موضعی:

۱_دهانشویه سديم فلوراید

محلول۰٫۲ درصدی که در کودکان بالای سن ۷  سال کاربرد دارد. هفته ای ۱ تا ۲ بار و محلول۰٫۰۵ درصدی هر روز استفاده می‌شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب و پس از مسواک زدن محلول دهانشویه به اندازه در بطری (۵ س سی ) در دهان ریخته شده و به مدت ۱ دقیقه در دهان نگهداشته و سپس دور ریخته شود و تا ۱ ساعت نباید چیزی خورده شود.

نكات لازم در استفاده از دهانشویه سديم فلوراید0.2 درصد در مدارس چیست؟

هر بطري ٢۵٠ سی سی دهانشویه براي مصرف یكسال هر دانش آموز كافي است.هفته اي یكبار حدود ۵ سی سی (به اندازه درب بطري) از دهانشویه در هر بار، مصرف مي شود.هر دانش آموز باید یك بطري مجزا داشته باشد و نام و نام خانوادگي او بر روي آن درج گردد.

پس از هر بار استفاده از دهانشویه، درب بطري محكم بسته شود.دانش آموزان اول ابتدایي بهتر است مراحل استفاده را چند بار با آب خالي تمرین كنند تا مطمئن شوید دهانشویه را قورت نمي دهند. دهانشویه در طي سال تحصیلي حتما در مدرسه استفاده شود و پس از آموزش لازم به والدین در طول تعطیلات تابستاني به ایشان تحویل گردد تا دانش آموز بطور مرتب در منزل با نظارت والدین از دهانشویه استفاده نماید.

در جلسات اولیاء و مربیان جهت آگاهي والدین در رابطه با نقش فلوراید در تقویت دندانها و نحوه استفاده از دهانشویه صحبت شود.محل نگهداري دهانشویه مناسب و باید به دور از نور شدید و حرارت باشد. براي جذب بهتر و بیشتر فلوراید بهتر است دانش آموزان قبل از استفاده از دهانشویه دندانهاي خود را مسواك كنند و تا نیم ساعت پس از استفاده چیزي نخورند و نیاشامند و حتي دهان خود. را با آب نشویند. ترجیحاً روز معیني در هفته جهت استفاده دانش آموزان تعیين گردد و اگر دانش آموزي در آن روز غایب بود، حتماً روز بعد از دهانشویه استفاده كند.

فلورایدتراپی

نحوه استفاده از دهانشویه سديم فلوراید:

  1. حدود ۵ سي سي از دهانشویه براي هر دانش آموز در درب بطري بریزید.براي پیشگيري از قورت دادن دهانشویه از دانش آموزان بخواهید كه دهانشویه را به داخل دهان بریزند و سرشان را كمي به طرف جلو خم كنند.
  2. سپس باید به مدت ١ دقیقه دهانشویه را داخل دهان به گونه اي بچرخانند كه تمام سطوح دندانها با آن تماس پیدا كرده و سپس آنرا بيرون بریزند.
  3. لازم است به دانش آموزان یادآوري گردد كه پس از مصرف دهانشویه، تا مدت نیم ساعت چیزي نخورند و نیاشامند.

نكته قابل توجه:

اگر مقدار كمي از دهانشویه قورت داده شود نگران نشوید، چون مقدار فلوراید آن ناچیز است؛ ولي اگر مقدار زیادي از آن قورت داده شود، باید:مقداري شير یا داروي ضد اسید معده (مثل شير منیزيم یا آلومینیوم ام جی اس) كه از جذب فلوراید جلوگيري ميكند، به او بخورانید.دانش آموز را به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهید.

۲_خمير دندان حاوي فلوراید

خمیردندان ‌های حاوی فلوراید، اثر کاهش دهندگی پوسیدگی دندان‌ ها را بر عهده دارند. مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما در سنین کودکی یعنی حدود ۲ سالگی از خمیردندان فلوراید دار استفاده کنید و همچنان به مصرف آن در سنین بزرگسالی ادامه دهید، می‌ توانید تا ۴۴ درصد از پوسیدگی دندان ‌ها جلوگیری کنید.

ژل و وارنیش فلوراید

بیشتر در زیر سن ۷ سالگی کاربرد دارد. هر ۶ ماه یکبار بمدت ۴ دقیقه به سطوح دندان مالیده میشود و تا یکساعت از آبکشی دهان خودداری میشود از انواع آن می توان استانوس فلوراید و فسفات فلوراید اسیدی را نام برد.

نکته: برخی ترکیبات حاوی فلوراید با غلظت بالا مثل ژل باید توسط دندانپزشک و یا بهداشتکار دهان و دندان برای بیماران به کار برده شود .

فلوروزیس چیست؟

اگر مقدار فلوراید آب آشامیدني یك منطقه بیش از اندازه باشد ،نقاط سفید رنگ ماتي روي دندانها دیده ميشود یا دندانها زرد وقهوه اي رنگ ميشوند كه به این حالت فلوروزیس مي گویند.وقتي فلوروزیس خیلي شدید باشد، میناي دندان نرم و مانندسنگ پا، سوراخ سوراخ می شود.

استفاده از قرص و قطره فلوراید در چه صورت توصیه می گردد؟

۱_,قرص فلوراید

در صورت وجود فلوراید کمتر از ۰/۳ ppm در آب آشامیدنی، قرصها، بصورت یک چهارم قرص (تولد تا ۲ سالگی)، یک دوم قرص(۲ تا ۳ سالگی) و یک قرص (۳ تا ۱۲ سالگی) روزانه مصرف می شوند.

۲_قطره فلوراید

در ناحیه ای که فلوراید آب آشامیدنی آن کمتر از ۰/۳ ppm باشد، قطره سدیم فلوراید، بصورت روزی ۲ قطره به داخل دهان چکانیده میشود.

نکته: قرص و قطره فلوراید برای کودکان زیر ١٢ سال موثر بوده و باید توسط دندانپزشک تجویز گردد .

مقالات مرتبط :فلوراید واهمیت آن

https://cafehdental.ir/%d9%81%d9%84%d9%88%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7/

همچنین بررسی کنید

روش صحیح و درست مسواک زدن (8 روش علمی مسواک زدن)

چند روش صحیح و درست مسواک زدن وجود دارد؟ شاید تعداد کمی از افراد بدانند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *