روش صحیح و درست مسواک زدن (8 روش علمی مسواک زدن)

چند روش صحیح و درست مسواک زدن وجود دارد؟

شاید تعداد کمی از افراد بدانند که روش های مختلفی برای مسواک زدن وجود دارد و اینکه روش صحیح و درست مسواک زدن برای دهان و دندان هر فرد متفاوت است و روشی که برای هر شخصی می توان  توصیه نمود بسته به درمان دندانپزشکی و نوع دندان های وی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. حالا که به این نکته آگاه شدید بهتر است با نامهای این روش ها آشنا شویم

همان طور که گفته شد روش های مختلفی برای مسواک کردن ارائه شده است. تا کنون نزدیک به ۱۰ روش علمی برای مسواک زدن توسط دندانپزشکان معروف در این رشته ارائه شده است. مثلا روش هایی چون:

اما تا کنون نتیجه هیچ مطالعه ای، برتری یکی از این روش ها را نسبت به روش های دیگر نشان نداده است. اما چیزی که اثبات شده است این است که دقت و حوصله، کامل مسواک کردن دندان ها و وقت کافی برای این کار اختصاص دادن مهمتر از روش انجام دادن آن می باشد.

همچنین درست مسواک زدن و مهارت در به کار بردن مسواک از تعداد دفعات مسواک زدن مهمتر است. در کل می توان گفت که بهترین روش مسواک زدن شیوه ای است که برای فرد راحت تر و موثرتر می باشد، به گونه ای که پس از مسواک زدن ، دندانها عاری از هر گونه پلاک دندانی باشند.

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای مسواک زدن وجود دارد ولی نکات مهمی که در اجرای این روش ها باید رعایت کنیم این است که :

  1. مسواک زدن عمل آگاهانه است پس با توجه کامل مسواک بزنید .
  2. همیشه از یک طرف فک مسواک زدن را شروع کنید.
  3. با استفاده از بریستول های (موهای  ) مسواک ، چند دندان را با هم پوشش دهید.
  4. پس از مسواک کردن سطوح خارجی ، سطوح داخلی را هم به دقت مسواک کنید.
  5. حین مسواک زدن سطوح داخلی دندان های قدامی از موهای مسواک که نزدیک به دسته مسواک  می باشد استفاده کنید.(ازقسمت  موهای سر مسواک استفاده نشود.) مسواک به صورت عمود وارد دهان می گردد

روش صحیح و درست مسواک زدن Bass:

روش bass  بهترین روشی است که باعث تمیز شدن نواحی بین پروگزیمالی (بین دندانی) می شود. متداولترین روش مسواک زدن برای افراد با لثه نرمال روش سالکولار یا Bass می باشد که در آمریکا و انگلستان توصیه میشود. در این روش :

  1. مسواک را در امتداد خط لثه در حالتی نگه می داریم که کلافها (بریستلهای ) آن زاویه ۴۵ درجه نسبت به دندان داشته باشند.

2. طوری سر مسواک را قرار دهید که ۳ تا ۴ دندان را پوشش دهد و از خلفی ترین دندان در قوس فکی شروع می کنیم

3. بنابراین نوک بریستل ها داخل شیار که قرار می گیرد و مسواک را با حرکت لرزشی ده تا پانزده مرتبه ( حرکت لرزشی با حرکات کوتاه عقب و جلو بدون جابجا کردن نوک الیاف مسواک بدون تغییر محل بریستلها) مسواک را حرکت داده این حرکت نوک الیاف را در شیار لثه و همچنین تا حدودی به داخل فضای بین دندان ها هل می دهد. این فشار باید تولید یک سفیدی محسوسی در لئه بنماید. در روش باس اصلاح شده با یک حرکت چرخشی مسواک بریستلها را به سطح جونده دندان هدایت می کنیم.

پس از ۵ بار تکرار این حرکت، مسواک را برداشته با قرار دادن مسواک بر روی ۳ تا ۴ دندان در قسمت دیگر این عمل را تکرار می کنیم تا اینکه تمام قوس فکی کامل شود.

4. بعد از مسواک زدن یک به یک سطوح خارجی دندان های هر فک همان روش ذکر شده را در مورد سطوح داخلی دندانها تکرار می شود.

5. برای تمیز کردن قسمت داخلی دندانهای جلو ، نوک مسواک را به صورت عمودی روی آن قرار داده و با حرکت آرام با قسمت جلوی مسواک دندانها را تمیز می کنیم.

6. روی سطوح جونده دندانها الیاف مسواک را در شیارهای سطح جونده فشار داده و با حرکت افقی ( عقب و جلو بردن مسواک مسواک بزنید . سطح جونده را با حدود ۲۰ حرکت کوتاه عقب و جلو مسواک کنید.

7. در نهایت روی سطح زبان را به آرامی از عقب به جلو مسواک بکشید تا از وجود باکتریها پاک شود. برای نظافت زبان ، کناره مسواک را در حالیکه موهای آن به سمت حلق قرار دارد در نزدیکی وسط زبان گذارده، سپس شش تا هشت مرتبه هر قسمت زبان را بسمت جلو با مسواک به صورت حالت  جارویی پاک نمایید بهتر است این کار همراه با خمیر دندان صورت گیرد. تمیز کردن زبان نقش مهمی در کاهش بوی بد دهان دارد.

توجه:

در مسواک زدن  به تمام روش ها توصیه می شود به این ترتیب نقاط مختلف دهان را تمیز کنید .

ابتدا سطح خارجی دندانهای فک بالا و سپس سطح خارجی دندانهای فک پایین را مسواک کنید بعد از آن سطوح داخلی دندان های بالا و سپس دندان های پایین را مسواک بزنید و بعد از آن سطوح جونده را مسواک بزنید و در آخر برای تمیز کردن زبان مسواک را به آرامی بر روی زبان بکشید.

هنگام مسواک کردن سطح بیرونی دندانهای آسیای بزرگ در فک بالا ، از باز کردن دهان بمقدار زیاد خودداری نمائید. این عمل مانع از رسیدن مسواک به آن نواحی شده لذا دندانها در این قسمت خوب تمیز نمی شوند .

به این نکته توجه کنید عده ای از افراد معمولا مسواک کردن سطح داخلی دندانها فک پایین را فراموش می نمایند.

بسیاری از مردم هنگامی مسواک میکنند که فکرشان جای دیگر است. این امر سبب فراموش کردن بعضی نواحی یا دو باره کاری در نواحی دیگری می شود.

 مسواک زدن یک جریان آگاهانه می باشد.

هر روز دو بار در روز ، دو دقیقه با آگاهی کامل طوری مسواک بزنید که هیچ یک از دندان ها جا نیفتد و حواستان جمع باشد که ناحیه ایی را هم چندین بار تکراری مسواک نکنید.

ما مشتاقیم که برخی از محصولات بهداشت و دهان آینده را که به زودی به فروشگاه کافه دنتال ما اضافه می شوند با شما به اشتراک بگذاریم. منتظر طیف گسترده ای از اقلام باکیفیت باشید که مطمئناً نیازهای شما را برای رعایت بهداشت دهان ودندان برآورده می کنند و فراتر از انتظارات شما هستند. مراقب به‌روزرسانی‌های وب‌سایت ما باشید تا اولین کسی باشید که از زمان عرضه این محصولات جدید هیجان‌انگیز مطلع می‌شوید. ما مشتاقانه منتظر هستیم که به زودی در خدمت شما باشیم.

روش صحیح و درست مسواک زدن Rool

این روش برای لثه های نرمال به کار می رود. اغلب مسواک ها برای این روش مناسب می باشند. هرچند که یک مسواک نرم نایلونی پرمو ممکن است مؤثر باشد. در این روش کنار الیاف مسواک بر روی لثه چسبنده قرار داده می شود. الیاف بر روی لثه چسبنده طوری حرکت می کند که با فشار الیاف حالت رنگ پریدگی در لثه دیده شود. با چرخش مچ و ادامه حرکت الیاف مسواک از روی لثه برروی سطح دندان حرکت می کنند؛ این عمل حداقل 5 بار در هر ناحیه تکرار می شود.

روش صحیح ودرست مسواک زدن رولینگ روشی است که در سراسر جهان گسترش یافته و برای افراد عادی که مشکلات دهان و دندان خاصی ندارند توصیه می شود.این روش  زمانی توسط سازمان بهداشت جهانی و همچنین وزارت بهداشت و رفاه در دولت کره برای عموم مردم توصیه شده بود.

در این روش پیشنهاد می شود حرکت چرخش دستی که مسواک را گرفته است از طریق مچ دست اجرا می گردد تا با چرخاندن مچ دست به داخل، سطح دندان فک بالا را از بالا به پایین به حالت جارویی  مسواک نماید و دندان های فک پایین را هم از سمت پایین به بالا با همان حرکت جارویی پاک کند. سپس مسواک را مستقیماً در سمت داخلی دندان های قدامی،( چه در دندان های بالا و چه در فک پایین)، به صورت مورب قرار داده و مسواک را از داخل به خارج بکشید.

و حرکت افقی به صورت جلو و عقب برای سطح اکلوزال دندان های خلفی، اعم از بالا و پایین بکشید. تکنیک رول نسبتاً آسان و برای حذف پلاک حتی در ناحیه پروگزیمال موثر است.

روش صحیح ودرست مسواک زدن (قدم به قدم) :

۱. مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه کمی بالاتر از شیار لثه قرار دهید. در این روش کنار الیاف مسواک بر روی لثه چسبنده قرار داده می شود. الیاف بر روی لثه چسبنده طوری حرکت می کند که با فشار الیاف حالت رنگ پریدگی در لثه دیده شود. با چرخش مچ و ادامه حرکت الیاف مسواک از روی لثه برروی سطح دندان حرکت می کنند.این عمل حداقل 5 بار در هر ناحیه تکرار می شود.

2. دو یا سه دندان را همزمان با هم مسواک بزنید و همیشه از یک ناحیه خاص مسواک زدن را شروع نمایید به طور مثال از سمت چپ فک بالا به سمت راست همان فک مسواک را از سمت لبه لثه به سمت لبه دندان حرکت دهید.

هیچگاه از حرکات رفت و برگشتی بر روی سطوح دندان استفاده نکنید.

3. برای مسواک زدن قسمت پشت دندانهای قدامی بالا و پایین مسواک را به طور عمودی به صورتی که انتهای مسواک به سمت دسته مسواک نزدیک است روی لثه قرار گیرد و از سمت لبه لثه به سمت لبه دندان مسواک نمایید.

۴_ حرکت افقی به صورت جلو و عقب برای سطح اکلوزال دندان های خلفی، اعم از بالا و پایین بکشید.

تا کنون از سه روش مسواک زدن با هم آشنا شدیم اما تفاوت این روش ها با یکدیگر چیست؟

روش بس ، مودی فاید بس و رول تکنیک هایی از روش درست وصحیح مسواک زدن هستند که با نام و روش اجرای آنها آشنا شدیم.

دو روش اول تقریبا مثل هم هستند با یک تفاوت جزیی ، در هر دو روش، نوک بریستل ها داخل شیار لثه قرار می گیرد و مسواک را با حرکت لرزشی ده تا پانزده مرتبه ( نوع حرکت لرزشی یا همان حرکات کوتاه عقب و جلو است بدون جابجا کردن نوک الیاف مسواک و بدون تغییر محل بریستلها) حرکت می دهیم فراموش نکنیم این حرکت در حالی است که نوک الیاف  داخل شیار لثه است  و همچنین تا حدودی به داخل فضای بین دندان ها مسواک هل داده می شود .

این فشار باید تولید یک سفیدی محسوسی در لثه بنماید. در نهایت اگر با یک حرکت چرخشی مسواک بریستل ها (موها) را به سطح جونده دندان هدایت کنیم تکنیک bass به روش باس اصلاح شده (مودی فاید بس ) تبدیل می شود.

و اما در روش Roll مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه کمی بالاتر از شیار لثه قرار دهید. در این روش کنار الیاف مسواک بر روی لثه چسبنده قرار داده می شود. الیاف بر روی لثه چسبنده طوری حرکت می کند که با فشار الیاف، حالت رنگ پریدگی در لثه دیده شود. و با چرخش مچ و ادامه حرکت الیاف مسواک از روی لثه برروی سطح دندان حرکت می کنند.این عمل حداقل 5 بار در هر ناحیه تکرار می شود.

روش صحیح و درست مسواک زدن Stillman و Modified Stillman:

اجرای تکنیک مناسب برای مسواک زدن شروعی عالی برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. یکی از روش های  تخصصی صحیح و درست مسواک زدن، روش استیلمن و مودی فاید استیلمن می باشد. این روش Stillman برای ناحیه التهاب لثه با گسترش نسبتاً وسیع استفاده می شود.

لازم است مراحل  این تکنیک  همانند تمامی روش ها اجرا گردد تنها تفاوت این  نوع  با انواع دیگر، حرکت زیگزاگی کوتاه مسواک با پرزهای نرم  3 یا 4 خط می باشد.  که سعی می گردد همانطور حرکت زیگزاگ کوتاه اجرا می شود در عین حال مانند جارویی آرام از قسمت بالا به پایین روی لثه در فک بالا و از پایین به بالا در فک پایین کشیده می شود . اثر ماساژ لثه برای افزایش گردش خون در ناحیه التهابی لثه عالی است. همچنین  با اضافه کردن حرکت غلتشی پس از ارتعاش زیگزاگ در لثه به تکنیک استیلمن به تکنیک مودی فاید استیلمن یا نوع اصلاح شده تبدیل می شود.

روش صحیح و درست مسواک زدن Fones:

نام این تکنیک از نام دکتر فونز که یک دندانپزشک اطفال بود گرفته شده است او سعی کرد روش مناسب و آسانی را برای مسواک زدن کودکان پیش دبستانی ارائه دهد. روشی ساده مهارت دست و حرکت پیچیده نخواهد در این روش در حالی که دندان ها روی هم قرار دارند با موهای مسواک حرکت دورانی و چرخش بر روی دندان ها اجرا می شود.

روش مسواک‌زدن فونس اساسا برای کودکانی است که تازه مسواک‌زدن را یاد می‌گیرند. کودک موهای مسواک را به آرامی روی دندان‌های خود فشار می‌دهد و ۴ تا ۵ بار مسواک را با حرکات دایره‌ای روی تمام دندان‌ها حرکت می‌دهد.

کلیه نکات مربوط به مسواک زدن از جمله رعایت ترتیب و توالی ، زمان مسواک زدن در این روش هم مد نظر قرار می گیرد در ضمن سطوح جونده با حرکت رفت و برگشت تمیز می شود.

Scrub

جی پریودنتال تجویز کرد

روش صحیح و درست مسواک زدنCharter:

تکنیک مسواک به روش  چارتر پلاکها را به آرامی  بر می دارد این روش را می توان برای تمیز کردن زخمهای در حال التیام پس از جراحی پریودنتال و افرادی که دارای برکت ارتودنسی هستند، تجویز کرد.برای انجام این روش  یک مسواک نرم و یا متوسط با موهای زیاد مناسب می باشد. در این روش برعکس روش های رول و بس ،باید سر موهای مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی دندانها به سمت تاج و سطح جونده قرار داد.

کناره ی موهای مسواک باید به طرف لثه خم شود سپس به مسواک حرکت لرزشی عقبی – جلو می دهیم .

این روش طوری طراحی شده است که به آرامی لثه را ماساژ می دهد و در نتیجه نوک موها نباید با فشار در عرض لثه کشیده شود.نوک موها باید داخل پیت و فیشورها شود و برای پاک کردن سطح اکلوزال ضربات کوتاه جلو – عقب وارد کنیم . این کار را به طور سیستماتیک تکرار می کنیم تا همه سطوح پاک شود. 

اجرای این روش در سمت لینگوال سطح دندان کمی سخت است. این روش برای استفاده کنندگان بریج موثر است و به خوبی در پایین دندان مصنوعی در ناحیه بریج انجام می شود. البته می توان آن را به عنوان روش اصلاح شده با افزودن حرکت غلتشی  اجرا کرد.

روش صحیح و درست مسواک زدن Scrub:

یکی از ساده ترین  تکنیک های مسواک زدن اسکراب (افقی) است که کم اثر می باشد و  نیاز به مهارت حرکت دست چندان ندارد.  قابل استفاده برای کودکان و  معلولین  می باشد. ابتدا دندان ها را بر روی هم جفت کرده و حرکت عقب و جلو به صورت افقی روی دندانها کشیده می شود. انجام طولانی مدت این روش به مدت ۲۰یا ۳۰سال می تواند باعث تجمع  ریز دبریها  در ناحیه بین دندانی شده و  ایجاد سایش در ناحیه سرویکال دندان و در نهایت ایجاد عاج حساس خواهد نمود.

منبع:

Toothbrushes and Tooth Brushing Methods: A Periodontal

همچنین بررسی کنید

کدام مسواک مناسب دهان و دندان شماست؟(4 نکته مهم در خصوص مسواک)

مسواک خوب ومناسب چگونه است؟ وقتشه که در مورد سلامتی دهان و دندانت بیشتر وقت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *