کدام مسواک مناسب دهان و دندان شماست؟(4 نکته مهم در خصوص مسواک)

مسواک خوب ومناسب چگونه است؟

وقتشه که در مورد سلامتی دهان و دندانت بیشتر وقت بگذاری !

من خیلی مشتاق هستم تا دندانهای سالمی داشته باشم و مراقب سلامتی دهان و دندانم باشم. پس اولین قدم، شناخت عامل یا عواملی است که بیماری دهان و دندان را باعث می شوند تا بتوان راه صحیح پیشگیری را طی کرد.

نام و عامل اصلی بیماری های شایع دهان و دندان پلاک میکروبی یا باکتریایی است.

اگر شخصی یک روز مسواک نزند):

یک لایه چسبناک و بدون رنگ از باکتریها که به صورت رسوب نرم می باشد بر روی سطح دندان ها تجمع می کنند که همان پلاک میکروبی است.

چگونه می توان از تشکیل پلاک میکروبی جلوگیری کرد؟

 فقط توسط شستشوی مکانیکی و به کمک مسواک می ‌توان این پلاک‌ها را حذف نمود.

اگر این پلاک‌ها حذف نشود چه اتفاقی روی خواهد داد؟

این پلاک‌ها با تبدیل کردن قندها به اسید باعث پوسیدگی آنها می‌شوند و با معدنی شدن و جذب مواد معدنی موجود در بزاق دهان تبدیل به جرم خواهند شد و محکم به سطح دندان می‌چسبند که دیگر با مسواک هم  نمی‌شوند انها را از روی دندان پاک کرد. اگر این جرم‌ها برداشته نشوند خود باعث جذب پلاک باکتریایی بیشتر و در نتیجه مشکلات لثه را به وجود خواهند آورد.

تا حالا متوجه شدید که باعث ایجاد جرم و در نهایت بیماری های لثه و پوسیدگی دندان همان پلاک میکروبی است.

همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید پلاک های میکروبی بر روی لثه قابل تشخیص است و تنها راه برداشتن آنها حذف فیزیکی، آن هم با مسواک و سایر وسایل کمک بهد اشتی است. بنابراین اگه من بتوانم یک مسواک مناسب برای خودم انتخاب کنم اولین قدم را در جهت سلامتی دهان و دندان که خیلی هم مهم است برداشته ام‌.

چطور مسواکی برای من پیشنهاد می کنید؟

هیچ دندانپزشکی مارک خاصی را توصیه نمی کند بهتر است با ویژگی یک مسواک خوب آشنا شوید و با دقت موقع تعویض آن بهترین مسواک را تهیه کنید به طور قطع یک فردی که در مورد سلامتی دهان و دندان خود وسواس داشته باشد به تجربه مارک مورد نظر و مسواک مناسب خود را پیدا خواهد کرد و این ربطی به مسواک ایرانی و خارجی ندارد. چرا که بسیاری از تولیدات داخلی هم منظور ما را از برداشتن پلاک باکتریایی برطرف خواهد نمود.

ویژگی های مسواک مناسب چیست؟

اولین نکته دسته نوع مسواک است دسته یک مسواک خوب باید در دست راحت قرار بگیرد  و پس از خیس شدن سر نخورد یا دارای بریدگی‌های  تیز روی آن نباشد که موجب ناراحتی دست استفاد کننده  شود.

سایز استاندارد مسواک مناسب باید به گونه ای باشد که پس از اینکه به راحتی در دست قرار گرفت بتوان با استفاده از آن به تمامی نقاط دهان و دندان ها دسترسی داشت.(نه اینکه مانع آن باشد).

یک مسواک خوب و مناسب، قادر است به بیشترین سطح دندان‌ها دسترسی داشته باشد تا شما بتوانید به راحتی به دندان‌های عقبی دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را به خوبی تمیز کنید.

 مسواکی را انتخاب کنید که با آن راحتی داشته باشید و بتوانید به سهولت دندان‌های خود را بشویید.در ضمن  بعد از اینکه مدتی استفاده شد کلاف های نایلونی آن پخش و پلا نشود .

معمولا مسواک مناسب  ۳ تا ۴ ماه بدون اینکه کلافهایش (بریستلها) مشکلی پیدا کنند ظاهر آن همچنان حالت طبیعی خود را حفظ می کند .

مسواک

میزان سختی مسواک مناسب

همیشه تلاش کنید مسواکی را انتخاب کنید که هنگام استفاده از آن، راحتی و امنیت بیشتری را تجربه کنید.

در بازار سه نوع مسواک  سفت، نرم و متوسط وجود دارد. بعضی ها فکر میکنند مسواک سفت (hard) دندان ها را بهتر تمیز می کند ولی این کاملا اشتباه است برای خرید مسواک نوع متوسط (medium) را انتخاب کنید.

مسواک نوع متوسط، الیاف خوبی دارد که به راحتی و بدون آسیب به لثه سطوح دندانها را تمیز می کند. این نوع مسواک به افرادی که رنگریزه یا به اصطلاح استین دارند توصیه می گردد. اما اگر دندانهایتان حساس بود بطوری که از خمیر دندانهای ضد حساسیت به توصیه دندانپزشکتان استفاده می کنید از مسواک نرم (soft) استفاده کنید. همچنین در این افراد توصیه میشود از خوردن غذاهای اسیدی مانند ترشیجات و آب پرتقال و گاز زدن لیمو ترش خودداری کنند .

هنگام خرید مسواک برای کودکانتان نوع مسواک نرم را انتخاب کنید. مسواک نرم مخصوص کودکان است. کودکان معمولا عادت دارند با فشار دست زیادی مسواک بزنند و این فشار دست زیاد باعث آسیب لثه های کودکان می شود سالمندان هم مسواک نرم برای شستن دست دندان مصنوعی شان بهترین است چون باعث خراش دست دندان مصنوعی نمی شود. جنس لکه های دندان مصنوعی از اکریل است و اگر شما برای تمیز کردن و شستن آن از مسواک سفت استفاده کنید، اکریل خراشیده و خراب شده و به جایگاهی برای تجمع جرم و میکروب تبدیل می شود و رنگ پذیر تر هم میشود.

مسواکهای میکرو اکتیو نرم نیز در بازار موجود می باشد که این نوع مسواک ها برس های بسیار نرم و منحصر به فرد، مناسب برای دندان ها و لثه های بسیار حساس می باشند که دارای سر کوچک با برخورداری از انحنای مناسب به جهت حداقل رسیدن فشار و کاربری آسان تر می باشند.

انواع مسواک

همچنین، در مورد الیاف مسواک نیز توجه داشته باشید. الیاف نوک گرد (با برچسب End-Rounded) نسبت به الیافی که سطح مقطع صاف و لبه‌های تیز دارند (مانند End-Tuft)، کمتر به لثه آسیب می‌رسانند. این موضوع به ویژه برای افرادی که لثه‌های حساسی دارند و حتی با فشار کمتری خونریزی می‌کنند، بسیار مهم است. بنابراین، در هنگام خرید مسواک، به این نکات توجه کنید.

نکاتی چند که در خصوص مسواک بایستی رعایت نمود.

  • بعضی از مسواک ها پرزهای هوشمندی دارند زمانی که تا نیمه کم رنگ شوند زمان تعویض مسواک را نشان می دهد که باید مسواک را عوض نمود.
  • پس از سرماخوردگی ، گلودرد و سینوزیت مسواک خود را دور انداخته از مسواک جدید استفاده کنید. تجمع میکروب ها بر روی موهای مسواک می تواند موجب بازگشت بیماری شود.
  • در بیماران مبتلا به مشکلات خاص پزشکی هر یک تا سه هفته مسواک را عوض کنید .
  • در تعویض مسواک خود وسواس به خرج دهید . بر اساس تحقیقات مسواک نو در مقایسه با مسواکی که سه ماه مصرف شده سی درصد بیشتر پلاک میکروبی و لایه های رسوبی باقی مانده از مواد غذایی را از روی دندان ها پاک می کند.

 زمان هر نوبت مسواک زدن چند دقیقه است؟

مسواک زدن ۲تا۳دقیقه  برای دهان و دندان موثر است. تحقیقات نشان داده آنها که ۳ دقیقه مسواک می زنند ۲۶ درصد بیشتر پلاک دندانی نسبت به افرادی که ۲ دقیقه مسواک می زنند حذف می‌کنند . دهان را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را سی ثانیه مسواک بزنید.

زیاد مسواک زدن باعث تحلیل لثه می شود . بیش از ۴ بار مسواک زدن در روز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد مسواک زدن بیش از حد می تواند لثه و ریشه های دندان را تحریک کند .

بعضی از شرکتهای ساخت مسواک ، مسواکهای موزیکالی ساخته اند که در داخل دسته این مسواک یک ریز تراشه نصب شده که موسیقیهای مختلفی در آن ذخیره شده است. هنگامی که فرد شروع به مسواک زدن می کند شروع به پخش موزیک میکند. زمان پخش موسیقی ۲ دقیقه است. یعنی همان زمانی که دندانپزشکان برای مسواک کردن در هر بار توصیه می کنند.

  • مسواک زدن شدید نیز به مینای دندان آسیب میزند پس فراموش نکنید به آرامی برای ۲ تا ۳ دقیقه مسواک کنید.

همچنین بررسی کنید

روش صحیح و درست مسواک زدن (8 روش علمی مسواک زدن)

چند روش صحیح و درست مسواک زدن وجود دارد؟ شاید تعداد کمی از افراد بدانند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *